Monday, May 23, 2011

1st Round of Masterchef Malaysia


Salam semua, hari ni aku updatekan  tentang audition yg aku pegi pada 21st May , hari Sabtu baru2 ni...semangat punye pasal , even badan letih giler , aku dayakan jugak bangkit kul 3 pagi lepas wife aku kejut. Dia cakap , bangkit..nak masak tak..aku dgn badan letih lesu...Masterchef punye pasal ..aku bangun gak utk siang sotong and udang yg aku beli and start preparing the dish ...nway..menu aku yg nak dipersembahakan pada jury pada audition nie ialah
 "Sotong Goreng Tepung with Special Sauce"...resepi..sapa nak , mintak kat aku...menu nie kira macam snack or starter la kalau kat hotel2 tu...sempoi jek menu nie..tapi sos yg aku wat nie kira macam killer utk menu nie...so..dalam kul 9 pg aku siap lah packing semua, terus aku ngan adik ipar aku gi ke KDU College University. Sampai terus register and amik no giliran and terus di bawak ke preparation hall...5 minit utk aku siapkan atas plate..hias skit lebih kurang ,reheat and terus diorang bawak ke waiting are sebelum masuk ke bilik juri..nie pic sotong goreng tepung w special sauce nie..





Hehe..ini la rupa sotong goreng tepung with special sauce yg aku prep utk juri2 merasa. So , lepas hampir setengah jam tunggu giliran aku pon sampai...one shot masuk sekali 5 orang..first time le mengadap muka chef2 untuk pengadilan...aku cuak jugak coz candidate lain nie bawak makanan canggih2 beb...ade yg pakai labu jadik bekas bubur..ade wat sushi..ade wat nasi siap ngan ngan pokok kelapa atas pinggan...buat dari betik lak tu...so..chef yg jadik juri ialah Chef Papa Joe, chef Zubir and sorang lagi x sure chef ke tak, chinese lady...


Aku diberi masa semini utk becerita ttg masakan aku...hmm...apa lagi...mcm lipas kudung je la mulut aku becakap...non-stop..aku tgk jek muka diorang ..serious betul masa makan..siap ambik bau dulu tuh...mantap tul diorang nie...muka xde expression langsung so susah gak nak cakap diorang suka ke tak ngan menu aku nie...hmm....lepas abis turn aku ..aku just tunggu 4 org yg lain utk teruskan giliran diorang...lepas semua abis..chef Joe cakap." So , saya akan bagitaulah..sapa yg dapat and sapa yg tepakasa balik..bermula dengan yang hujung skali "..aku dah berdebar , suspend giler..dapat ke idak nie...bila dia sebut " Hidangan nie simple and menarik..saya suka sebab..bla..bla"...hati aku lega betul..and besyukur la coz dia suka...especally tang sauce tu....kompom diorang tak penah rase..hihi...so..out org 5 yg masuk bilik tu ngan aku , cuma aku ngan sorang mamat tu je tepilih...so..kluar jek aku dari bilik tu...terus wartawan dari majalah Aroma serbu utk interview aku...huhuh...glamour kejap...lepas dapat serba sedikit cerita dari aku and sessi photo ...aku pon tunggu utk next round..Ujian personality...Public speaking  , oleh 3 orang juri...salah sorang tu Mr.Rudi yg penah jadik judge AF musim berapa ek??ntah..so..aku dapat 1 NO & 2 KIV. Hampa gak beb..datang jauh2 dapat KIV...aku pon terus gi bilik menunggu ..utk tunggu result...masuk jek dalam bilik ada 7 orang tgh menunggu temasuk aku...sembang2 jap...then masuklah juri2 tadi...so...masa nak announce group aku tu ..agak cuak and kecewa mula coz dia announce gini " Mintak maaf, anda tidak layak untuk........."..hmm..aku dah macam down skit...tapi bila dengar juri cakap.."Mintak maaf..anda tidak layak untuk...memasak di dapur rumah anda ..tahniah !!! anda berjaya ke peringkat seterusnya"...peh..happy gak..tgk bebudak lain yg dapat lagi2 la happy aku..coz diorang bersemangat tul..huhu..so..sessi fotografi lak pastu tunjuk kertas yg tulis 'TAHNIAH' kat camera...lepas setel tu...aku terus gerak ke auditorium utk jumpa adik..ambik barang and ciow balik..masa bejalan tu adik dok  tanye "Macamana bang mie, dapat ke?'...hihih...dapat dik..alhamduliallah...(adik- tq coz jadik assistant aritu)..fuh...1st round Masterchef Malaysia yg meletihkan..tapi happy....bebaloi gak bangun 3 pagi...hehehe

0 comments:

Post a Comment

IT ALL STARTS HERE........ Headline Animator

IT ALL STARTS HERE........